Rola menedżera w zapewnieniu dobrego samopoczucia pracowników
Jeśli poświęcisz trochę czasu na zastanowienie się nad swoją rolą menedżera w biznesie, zdasz sobie sprawę, że wykracza ona poza zwykłe stanowisko kierownicze. Owszem, trzeba koordynować pewne procesy. Jeśli jesteś kierownikiem działu lub całej firmy, musisz skupić się na tym, aby procesy przebiegały jak najsprawniej.
Bycie właściwym menedżerem
Jednak jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez wielu menedżerów jest to, że nie skupiają się oni na swoich pracownikach. Tak, kiedy zatrudniasz pracownika, jego obowiązkiem jest być na czas, wykonywać swoją pracę i robić to jak najlepiej dla dobra firmy.
Przez lata menedżerowie zapominali o jednej bardzo ważnej rzeczy. Pracownicy to ludzie, a ludzie potrzebują motywacji, aby mogli pracować we właściwy sposób. Jeśli pracownik nie jest zmotywowany , po prostu przyjdzie, wykona swoją pracę i wyjdzie, nie dbając o rozwój firmy. Firma, w której nie ma troskliwych pracowników, nie będzie w stanie przejść na wyższy poziom.
Dobre samopoczucie pracowników jest obecnie przedmiotem ogromnej troski. Jest to kwestia, która była wielokrotnie omawiana przy różnych okazjach, a rezultat był zawsze taki sam. O wiele ważniejsze jest skupienie się na dobrym samopoczuciu pracowników niż na dobrym samopoczuciu firmy. Jeśli ma się pierwsze, można mieć drugie. Jednak firma, która nie dba odpowiednio o pracowników, najprawdopodobniej nie będzie w stanie się rozwijać.
Dobre samopoczucie pracowników jest ważne dla każdego menedżera
Rola kierownika w dbaniu o dobre samopoczucie pracowników jest bardzo ważna. Jako menedżer jesteś odpowiedzialny za to, by być osobą, na której pracownicy będą się wzorować. Na przykład, jeśli zarządzasz określonym działem w firmie, oznacza to, że masz największe doświadczenie, a może nawet jesteś najstarszy w firmie, wykonując ten konkretny zawód.
W związku z tym wszyscy pracownicy tego działu będą się na Tobie wzorować. Będą oczekiwać od Ciebie poprawy. Będą wierzyć, że w nagłych wypadkach to właśnie Ty będziesz w stanie znaleźć rozwiązanie problemu. Co najważniejsze, gdy pracownicy będą czuli się niezmotywowani, będą oczekiwać od Ciebie zachęty, której potrzebują, aby dalej działać.
Motywowanie pracowników
Jeśli jako menedżer nie jesteś w stanie tego zrobić, nie promujesz dobrego samopoczucia swoich pracowników w swoim dziale. Od pewnego momentu dział zacznie upadać, ponieważ pracownicy nie będą wystarczająco zmotywowani, aby pracować dla czegoś więcej.
Łatwo jest obwiniać pracowników za pogorszenie się sytuacji w dziale, ale musimy zrozumieć, że kierownik i szef działu lub firmy są za to w równym stopniu odpowiedzialni. Istnieje wiele różnych rzeczy, które można zrobić, aby pomóc pracownikom w zwiększeniu motywacji i poprawie samopoczucia.
Promowanie dobrego samopoczucia w biurze
Jako kierownik warto zastanowić się, co robimy, aby poprawić samopoczucie pracowników. Jeśli obecnie nie robisz nic, być może warto rozważyć dodanie do swojego kołczanu kilku strzał, które potencjalnie mogą poprawić samopoczucie pracowników.
W wielu firmach w Europie dość powszechnym zjawiskiem jest zapewnianie pracownikom dodatkowego czasu wolnego, większych premii i bonusów w celu motywowania ich i promowania dobrego samopoczucia. W środowisku pracy zawsze dobrze jest mieć kogoś, z kim pracownicy mogą porozmawiać. Duże, międzynarodowe firmy zazwyczaj zatrudniają psychologów specjalizujących się w problemach związanych z pracą, aby pomóc pracownikom zmotywować się i kontynuować pracę.
Stosowanie właściwych metod
Jedną z najprostszych metod, jakie można zastosować, jest po prostu bliższe poznanie swoich pracowników. Jako menedżer nie chcesz być osobą, która stoi przeciwko nim. Wręcz przeciwnie, trzeba być jednym z zespołem. Jeśli będą postrzegać Cię jako szefa, nigdy nie zaufają, że możesz im pomóc w nagłych wypadkach, a tego z pewnością nie chcesz dla firmy.
Komisja Europejska kładzie duży nacisk na dobre samopoczucie pracowników na rynku pracy, aby zmniejszyć zapobieganie i zwalczanie stresu związanego z pracą. Wramach projektów takich jak WELLy badany jest wpływ fizycznego i psychospołecznego środowiska pracy na zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. W ramach projektu określono ważne kompetencje, które powinni posiadać menedżerowie, aby wdrożyć prawidłowe podejście do zapobiegania i ograniczania stresu w pracy.
Projekt WELLy
WELLy ma na celu zwiększenie kompetencji menedżerów potrzebnych do zwiększania zaangażowania, zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników poprzez identyfikację wyzwań i pomoc menedżerom we wspieraniu swoich pracowników poprzez rozwój kompetencji, a tym samym poprawę ich podejścia do zarządzania.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o projekcie, odwiedź jego stronę internetową, zapoznaj się z kluczowymi celami oraz najnowszymi informacjami. Skorzystaj z pomysłowych rezultatów, które pomogą Ci zrozumieć koncepcję dobrego samopoczucia w pracy, dowiesz się, jak zbudować swój profil zawodowy menedżera ds. dobrego samopoczucia w pracy, przeszkolisz się w zakresie nowych umiejętności i kompetencji oraz staniesz się certyfikowanym menedżerem posiadającym rzeczywistą wiedzę na temat znaczenia dobrego samopoczucia w firmie w celu zwalczania stresu pracowników.
Twoja praca jako menedżera nie kończy się na samych podstawach. Dowiedz się, jak możesz pomóc swoim pracownikom usprawnić ich pracę, zwiększyć wyniki, zredukować stres i pomóc firmie osiągnąć kolejny poziom.
- 19 lutego 2022